Strona główna » Aktualności » Wiedza » Płyn układu wspomagania kierownicy – jak go wybrać i wymienić?
Płyn do układu kierowniczego

Płyn układu wspomagania kierownicy – jak go wybrać i wymienić?

Wspomaganie kierownicy zdecydowanie poprawia komfort jazdy. Przeznaczone jest w aucie wyłącznie, gdy system nie posiada wycieków płynów. Korzystanie z mało jakościowych olejów może doprowadzić do uszkodzeń wspomagania. Chcesz dowiedzieć się więcej w kwestii wyboru porządnych komponentów? Kiedy zdecydować się na ich wymianę. Sporą dawkę informacji znajdziesz w naszym artykule, do którego serdecznie zapraszamy.

Przyczyny pogorszenia się stanu płynu we wspomaganiu kierownicy

Silne obciążenie układu wspomagania i nagłe straty ciśnienia doprowadzają do zbyt wczesnego zużycia oleju. Nasi fachowcy określili cztery podstawowe czynniki wpływające na pogorszenie stanu oleju:

– złe dopasowanie płynu
– przegrzanie się
– zbyt agresywne korzystanie z układu wspomagania
– usterki integralności

We współczesnych pojazdach wykorzystuje się zawory bezpieczeństwa, czyli tak zwane bypass’y, chroniące przed niszczeniem podzespołów układu wspomagania kierownicy.

Jak wybrać płyn wspomagania układu kierowniczego?

Na rynku dostępne są oleje:

1. Mineralne – składające się z cząstek rafinowanej ropy naftowej i dodatków uszlachetniających. Są przystępne cenowo, lecz cechują się stosunkowo krótką trwałością.

2. Półsyntetyczne – odznaczające się zawartością substancji syntetycznych oraz mineralnych. Zaletami tego oleju są: odporność na pienienie się, dobra smarowność oraz dość długa żywotność.

3. Syntetyczne – w ich skład wchodzą przede wszystkim alkohole wodorotlenkowe oraz poliestry. Oprócz tego, w celu uniknięcia destrukcyjnego wpływu oleju na uszczelnienia, dodaje się do niego różnorodne dodatki. Cechują się: odpornością na pienienie, stosunkowo najdłuższą żywotnością, niską lepkością i dostosowaniem do pracy w skrajnie niskich/wysokich temperaturach.

Kiedy należy zmienić płyn do układu kierowniczego?

Przede wszystkim warto stosować się do zaleceń producentów. Na etykiecie zawsze widnieją zalecenia względem używalności oleju. Jednakże, z całą pewnością nie powinno się przekraczać granicy 2 lat lub 100 000 przejechanych kilometrów. W wypadku przegapienia „terminu” płyn może nie spełniać swoich funkcji, a co gorsze może również doprowadzić do przedwczesnego zużycia elementów uszczelniających. W trakcie użytkowania pojazdu prawdopodobnie zwiększy się opór kierownicy lub dojdzie do wycieku płynu. Może także ulatniać się zapach spalenizny.

Inwestuj wyłącznie w jakościowe oleje. Dobry płyn do układu kierowniczego gwarantuje niezawodną i komfortową jazdę. Możesz już dziś zakupić doskonałe komponenty w sklepie Auto Lider, dodatkowo konsultując wybór z naszymi specjalistami. Zapraszamy!